Digital object documentation, processing, storage and publication
Development history and methodology of architectural reconstruction
3D modelling and visualisation of scientific research
Reception of the perception of ancient west asia in the image media of the 19th and 20th century
Digital teaching and lerning
Detailed information
Own projects
since 2008: Foundation of the company Artefacts Focus on the visualisation of scientific data, especially the reconstruction of ancient architecture.
2008-2013: Uruk Visualisation of the Oriental Department of the German Archaeological Insitute Reconstruction and visualisation of selected architecture of the site of Uruk/Iraq.
2011-2019: Mari Visualisation of the excavation project at the University of Paris Reconstruction and visualisation of selected architecture of the site of Mari/Syria. Re-Visualisation of the excavation results with the help of 3D modelling to review the excavation documentation and to create visualisations for teaching.
2013-2017: TOPOI Research Project B-2-3 "Big buildings – big architecture? The cultural significance of size in the architecture of the ancient Near East" at the Freie Universität Berlin and the German Archaeological Instiute Reconstruction and visualisation of selected architecture of the site of Uruk/Iraq and Habuba Kabira/Iraq. Calculation of the utilised building materials on the basis of the 3D models.
since 2015: Qantir-Piramesse excavation project Digitalisation of the excavation results and reconstruction of selected architecture for presentation and research.
Curriculum Vitae
1981 born in Berlin, Germany
2000 university-entrance diploma at the Marie-Curie-Gymnasium in Berlin, Germany
2000-2002 studies in mechanical engineering Maschinenbau at the Technische Universität Berlin, Germany
2002-2010 studies in Near Eastern Archaeology, Assyriology and Prehistory at the Freie Universität Berlin, Germany
2004-2009 student assistant at the Tall Fakheriyah Project (Syria) at the Freie Universität Berlin, Germany
2008-2010 student assistant at the excellence cluster TOPOI at the Freie Universität Berlin, Germany
2008-2010 student assistant at the Sohr Damb Project (Pakistan) of the German Archaeological Insitute
2018: Election as the representative of the "Mittelbau" in Archaeology of the Philosophical Faculty of the University of Cologne
2020-2021: Research Associate at the German Archaeological Institute, Department of Oriental Studies Berlin in Cooperation with the Vorderasiatischen Museum in Berlin, Projekt GlAssur
Bator, S./van Ess, M./Hageneuer, S. 2013: Visualisierung der Architektur von Uruk, in: Crüsemann, N. et al. (Eds.), Uruk - 5000 Jahre Megacity (Exhibition Catalogue), Petersberg, 365-371.
Franzmeier, H./Hageneuer, S. 2019: "Pi-Ramesse. Die ägyptische Hauptstadt des späten Neuen Reiches", in: ANTIKE WELT Jubilee Issue "Auferstehung der Antike. Archäologische Stätten digital rekonstruiert", Wissenschaftliche Buchgesellschaft: Darmstadt, 30-31.
Hageneuer, S. 2019: "Uruk. Megacity vor 5000 Jahren", in: ANTIKE WELT Jubilee Issue "Auferstehung der Antike. Archäologische Stätten digital rekonstruiert", Wissenschaftliche Buchgesellschaft: Darmstadt, 10-11.
Bator, S./van Ess, M./Hageneuer, S. 2019: The Visualization of Uruk's Architecture, in: Crüsemann, N. et al. (Eds.), Uruk - First City of the Ancient World (Ausstellungskatalog), Los Angeles, 345-351.
Deschler-Erb, E/Geiermann, S./Hageneuer, S./Wilk, D.C. 2021: Das Römergrab Weiden auf dem Weg in die virtuelle Welt, in: KUBA 9/10, 203-210.
Hageneuer, S. 2021: Digitale Lehre in der Archäoinformatik, in: KUBA 9/10, 177-187.
Visuelle Rekonstruktion antiker Architektur. Article in a volume of the workshop "Rekonstruktion und Archäologie" of the SFB 644 of the Humboldt-Universität Berlin.
Hageneuer, S.: Reconstructing ancient West Asia. Appropriation, Politics and early Reconstruction Drawings, in: ISAW Papers.
Grabowski, S./Hageneuer, S.: The Reconstruction of the Eninnu in Girsu, chapter in a volume.
Hageneuer, S.: Indiana Jones in videogames – A history of depicting archaeology as colonial practice, in: Richardson, L. (Ed.), The Routledge Handbook of Archaeology and the Media in the 21st century, probably 2023.
Kooperationspartner im Verbundsprojekt "DFG 3D-Viewer"
Das DFG geförderte Projekt der Universität Jena, der Hochschule Mainz und SLUB Dresden möchte eine digitale 3D-Viewerinfrastruktur für geschichtswissenschaftliche 3D-Rekonstruktionen entwickeln. Als Projektpartner beteiligt sich der Lehrstuhl für Archäoinformatik der Universität Köln mit verschiedenen 3D-Modellen von Architektur, materieller Kultur und Grabungsdokumentationen. Zur Projektseite...
Im Garten der Königin. Digitalisierung eines neu-assyrischen Reliefs
In Kooperation mit Prof. Dr. Dominik Bonatz von der Freien Universität Berlin unternimmt das CoDArchLab eine vergleichende digitale Aufnahme eines der berühmtesten neu-assyrischen Reliefs im British Museum: Die Bankettszene des Assurbanipal. Neben der vergleichenden digitalen Aufnahme wird auch eine neu-kolorierung des Reliefs erfolgen, welches weiteren analystischen Fragestellungen dienen wird. Zur Projektseite an der FU Berlin...
Erfahrbarkeit des Altertums mit Hilfe der sensorischen Archäologie
Im Rahmen des Fellowships für Innovationen in der digitalen Hochschullehre wurde ein Projekt zur sensorischen Erforschung der Antike mit Hilfe moderner Technologien ins Leben gerufen. In dem Projekt sollen nicht nur innovative Methoden der archäologischen Wissensvermittlung getestet, sondern auch ein zweitägiges Symposium zum Thema veranstaltet werden. Zur Projektseite...
Das Römergrab von Köln-Weiden auf dem Weg in die virtuelle Welt
Im Rahmen eines interdisziplinären Forschungsprojekts arbeiten derzeit die kooperierenden Institute der Universität zu Köln (Archäologisches Institut und Regionales Rechenzentrum) und der Technischen Hochschule Köln (Institut für Baubetrieb und Vermessung und Institut für Informatik) an einer Visualisierung der Anlage. Ziel der Arbeiten ist es, die römische Grabkammer mittels VR Brille virtuell begehbar zu machen. Zur Projektseite...